Felsökning

Om fiberanslutningen inte fungerar, felsök själv innan du kontaktar föreningen eller Netatonce.

Det första du skall göra om någon apparat krånglar – starta om den! Det kan räcka för att den skall gå igång igen.

—————————————————————————

VEM ANSVARAR FÖR VAD?

Föreningen:
Att fiberkabeln är hel och kan transportera ljus.
Netatonce:
Tjänster i nätet (Internet, TV, Telefon), Routern.
Telia:
Abonnemangsfrågor gällande TV, Problem med själva TV-boxen

—————————————————————————

Kontrollera om själva fibern har signal:

Direkt när man slår på strömmen till routern EG300 så skall gul lysdiod tändas och grön lysdiod blinka vid det röda nätverksuttaget på baksidan (WAN) Detta nätverksuttag använder vi ej, men är parallellkopplad med fibermodulen på undersidan, det är därför den blinkar.
Netatonce har börjat distribuera EG400 routrar – ser snarlika ut, men WAN uttagets gula lampa lyser inte vid länk. Detta är normalt för denna modell! Grön är både länk och trafikindikator.

Om WAN uttagets lampor INTE lyser/blinkar har fibern avbrott någonstans och måste då felsökas av föreningen. Kontrollera att fiberkabeln sitter i ordentligt i uttaget på undersidan. Gula lampan skall alltid lysa med fast sken (Länk 1000Mbit/s mellan noden och routern), gröna ska blinka (indikerar trafik på fibern).

När routern har startat upp ordentligt skall även fiberlänk-indikatorn på den svarta displayen lysa grönt.
En fungerande router skall se ut så här:


De viktiga lamporna här är Fiber link och Internetåtkomst. Om WAN uttagets lampor inte lyser kommer inte heller Fiberlink att tändas, och Internetåtkomst (Jordgloben) blir röd.

Om WAN uttagets lampor lyser (gul) / blinkar (grön), MEN routern inte startar som den ska, då är fibern hel, men routern behöver felsökas/bytas ut. Detta görs av Netatonce kundtjänst. Föreningen har ett litet lager av routrar för snabbt utbyte. Det är dock Netatonce som avgör om utbyte skall ske!
Kontakta Netatonce här

Om routern ser rätt ut, försäkra dig om att det inte är datorn som bråkar. Starta om. Testa med annan dator. Testa med annan internetanslutning (om sådan finnes, annars hos granne eller bekant med fiber som fungerar.)
Kan du nå routern via datorn? För att logga in i Netatonce-routern går man till http://192.168.26.1
Logga in med Anv.namn: user, Lösenord: user

Kan du logga in på routern MEN inte kommer ut på internet även efter omstart av router och dator – då är nog routern trasig.
Kontakta Netatonce här

Kontrollera om det är ett känt fel hos Netatonce

***********************************************

Problem med WIFI

Fungerar inte WIFI alls?

Om den blå wifi ikonen inte lyser, är det bara att lägga fingret på den blå ikonen tills alla lamporna blinkar till (ca 5 sek), sedan släpp. Då ska den blå lampan starta efter ca 10 sek.
Man kan även logga in i routern med en webbrowser och bl.a. slå på och av wifi, gå till http://192.168.26.1
Logga in med Anv.namn: user, Lösenord: user

Lyser inga lampor (normalt 3 eller 4 gröna) är det nog ett routerfel, och då byter Netatonce ut den när du kontaktar deras kundservice. Men testa att lägga fingret på Wifi-ikonen först.

Kjell & co har en bra kunskapsbank för felsökning av WIFI:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/battre-tradlos-tackning

***********************************************

Problem med Telefoni

På den svarta displayen finns två lampor för telefoni samt två RJ11 uttag (gröna) för fast telefon

Telefoni-indikatorn lyser grönt om du har beställt telefoni via Netatonce (Det ingår i gruppanslutningen, men går att tacka nej till). Indikatorn blinkar vid inkommande samtal.

Telefon ansluts till gröna uttaget ”Tel1”. Har du trådlös telefon ansluts basstationens telekabel här. Om du inte har en passande kabel går det att köpa i affärer typ Clasohlson, Kjell&co, Netonet etc.
Ansluter du EG300 till husets befintliga telenät, glöm då inte att koppla bort den inkommande telefonkabeln från Telia i första jacket. Stor risk för åskskador på routern annars! Fibern är ju annars okänslig för åska! Rekommenderas inte om du inte är van vid sådana åtgärder.

EG300 har även inbyggd DECT basstation. Hur du ansluter telefonerna till annan basstation än den medföljande framgår av telefonens bruksanvisning. På EG300 trycker man på ikonen för ”pairing” av DECT telefon. Rekommenderas inte om du inte är van vid sådana åtgärder.

***********************************************

Problem med TV

Vid problem med TV-mottagning –
kontakta alltid Telias kundtjänst 020 20 20 70.