Kostnad / Ekonomi

pengar

  • De som inte betalar sina fakturor… 2019-02-17

    Inkassokrav kostar föreningen mycket pengar och ger dåligt resultat, därför provar vi nu en annan metod.
    Påminnelse skickas ut en vecka efter förfallen faktura. Därefter stängs anslutningen ner efter ytterligare en vecka. Anslutningen kopplas på igen vid inkommen betalning. Stadgarna stödjer detta arbetssätt.
    Styrelsen 2019-02-06

    Continue reading →
  • Senaste fakturan från föreningen 2017-05-30
    Vi har upptäckt att litet text har försvunnit från fakturan som gick ut förra veckan.

    ”Bredband kvartal 3 2017 Juli, augusti och”

    Det är nog självklart för de flesta, men nämner ändå, ”september” skulle stå efter ”och” men hamnade längre ner av någon anledning…

     

    Continue reading →
  • E-faktura är bra! Posten är mindre bra… 2017-05-10

    Vi får rapporter från medlemmar som fått påminnelser om obetalda fakturor, att de inte fått ursprungsfakturan! (Gäller postade pappersfakturor)
    Vi misstänker att brev försvinner i postgången, och det är inte första gången! Vid ett massutskick december 2015 försvann, vad vi misstänker, en hel låda med försändelser!

    Vi vill med anledning av detta uppmana alla er som inte ännu anmält till er bank att ni vill få e-faktura från fiberföreningen, att göra så nu. Det kostar föreningen både tid och pengar att hantera och reglera postens misstag.

    Hur man anmäler e-faktura varierar från bank till bank, men försök att göra detta med föreningen – och alla andra företag och myndigheter som kan hantera e-faktura.

     

    Continue reading →
  • FÖRSÄLJNING AV FASTIGHET OCH ÖVERLÅTELSE AV MEDLEMSKAP. 2017-03-16
    När ni som fastighetsägare säljer er fastighet och överlåter ert medlemskap, se till att fylla i aktuellt formulär, så snart som möjligt och skicka in det till styrelsen. Annars så går fakturorna även i fortsättningen till er som står som medlem. Det är ni som är betalningsansvariga.

    Samma gäller tjänsteavtal och utrustning som ni hämtat ut. Säg upp avtalet, återlämna utrustningen till oss i Föreningen. Det är ni som kvitterat ut router/ box som anmodan om betalningen går till. Det är operatörens utrustning. Det är inget som hindrar att de nya ägare övertar utrustningen, men då skall det dokumenteras genom avtal och kvittens med oss i Föreningen, så att det framgår att de övertagit betalningsansvaret. Alla formulär finns att ladda ner och skriva ut på vår hemsida.

    Continue reading →
  • Fakturamärkning Hyresfastigheter 2017-03-16
    Kassören ber mig meddela, att ni som har hyresfastigheter,
    skall vända er till honom om ni saknar märkning på vilken fastighet som fakturan avser.
    Fastighetsmärkningen har i vissa fall inte kommit med på fakturorna. Felet är hittat och åtgärdat.
    Continue reading →
  • Sista chansen för gruppanslutning! 2017-02-08

    Sista chansen att teckna gruppanslutning!

    Som vi meddelat under projektets gång kan man bara teckna gruppanslutningsavtalet med Netatonce fram till driftsättning. Nu har vi driftsatt i omgångar, och den sista driftsättningen sker inom kort. Därför har styrelsen nu beslutat att sista datum man kan teckna gruppanslutningsavtal är 1 mars 2017. Därefter får man vända sig till Netatonce (eller deras partners) för att teckna avtal enligt ordinarie prislista.

     

    Continue reading →
  • Fakturor 2017-01-06

    Alla i område 2 har nu fått faktura för första kvartalet.

    Vi är medvetna om att några medlemmar ej kan ansluta sig än på grund av blåsstopp eller andra fel.
    Maila info@haggadalensfiber.se (som står på fakturan) och meddela att du ej är uppkopplad så kan vår kassör reglera fakturan.

    Det är naturligtvis viktigt att du även felanmäler att det inte fungerar – om du inte redan gjort det!

    Se vår Felsökning och Felanmälan

     

    Continue reading →
  • Nytt pris för extra fiber 2016-09-11

    Styrelsen har den 7 september beslutat att extra fiber skall kosta 2350 kr/fiber (1:a fiber ingår ingår i medlemsskapet) Priset gäller med omedelbar verkan. De som redan beställt får det tidigare avtalade priset 1500 kr/fiber.
    Detta är baserat på den verkliga kostnaden vi har för att leverera en driftklar fiber. Detta gäller vid nytecknande av medlemsskap. Vid efterbeställning kan vi inte garantera detta priset, då stamledningen kanske måste uppgraderas. Pris offereras i varje enskilt fall.

    Continue reading →
  • Ekonomisk status 7 sept 2016 2016-09-11

    På kontot: 332 017:-
    Moms att erhålla: 36 786:-
    ——————————-
    368 803:-

    Kommande bokade utbetalningar: 30 372:-
    Fiberbolaget: 210 000:-

    Obetalda fakturor 109st, totalt: 405 768:-
    varav förfallna 34st, totalt: 336 172:-

     

    Continue reading →
  • Fel i E-faktureringssystemet 2016-08-11
    E-fakturor har inte fungerat som det var tänkt, det betyder att dom som anmälde sej före den 9/6 måste avanmäla den anmälan som är gjord och anmäla sej på nytt, dom som anmälde sej efter 9/6 är OK.
    Continue reading →