Vad händer nu?

valja2

  • Avbrott för några fastigheter Finabo 2018-06-29

    Några fastigheter i Finabo/Bastukärrsvägen har avbrott eller kommer att få avbrott under en reparation idag. Avbrottet började igår torsdag vid lunchtid.
    Reparation pågår.

    Edit 10:55:
    Nu är förbindelsen lagad. Om internet inte fungerar, starta om routern! Jag ser att några inte har länk, men jag får signal från er router.

     

     

    Continue reading →
  • Nytt försök Lagning av matningen från Seglora 2018-06-07
    Det har dragit ut på tiden men tiden har kommit till att permanent laga grävskadan på inkommande fiberkabeln som grävdes av i höstas (2017-09-13).

    Torsdagen den 14 juni kommer arbetet att ske, och det kommer innebära ett totalt avbrott på hela föreningens internetanslutning. Vi hoppas att avbrottet inte blir mer än någon timme, dagtid.

    Förutsättningarna:
    En slang med fiberkabel är avgrävd och tillfälligt lagad. Det finns en reservslang. En ny fiberkabel ska blåsas in i den, därefter skall den gamla kabeln kapas i båda ändar (Där börjar avbrottet) Nya kabeln ska svetsas in. (Nätet kommer upp igen)

    Uppdatering 14 juni kl 18.00:
    Blåsningen av fibern gick utmärkt, svetsning pågår, beräknad klartid 18.30 – 19.00 ungefär.
    Vi håller tummarna!
    Uppdatering 14 juni kl 18.55:
    Nu börjar nätet komma tillbaka. Det kan vara litet instabilt i början, innan alla fibrer är lagade, men vi tror att det ska vara klart nu.
    19.10: Allt är igång och fungerar normalt, hälsar Netatonce.

     

    Continue reading →
  • Lagning av gammal skada på stamledning 2018-05-15
    Det har dragit ut på tiden men tiden har kommit till att permanent laga grävskadan på inkommande fiberkabeln som grävdes av i höstas (2017-09-13).

    Fredagen den 25 maj kommer arbetet att ske, och det kommer innebära ett totalt avbrott på hela föreningens internetanslutning. Vi hoppas att avbrottet inte blir mer än någon timme, dagtid.

    Förutsättningarna:
    En slang med fiberkabel är avgrävd och tillfälligt lagad. Det finns en reservslang. Denna slang misslyckades man att blåsa i ny fiberkabel i höstas. (Den är skadad/klämd under mark någonstans)
    Nu ska ny slang grävas ner och fiberkabel blåsas in i den. därefter skall den gamla kabeln kapas i båda ändar (Där börjar avbrottet) Nya kabeln ska svetsas in. (Nätet kommer upp igen)
    Jag gissar att avbrottet sker någon gång på eftermiddagen. Närmare än så kan jag inte gissa.
    Drar gräv/blåsarbetet ut på tiden kanske man avbryter och fortsätter en annan dag. Det vet vi först i morgon.

    Lagningen blev inte av. Slangen var hel och blåsbar, men kvarlämnad fiberkabel från i höstas var för kort.
    Nytt lagningsförsök senare.

     

    Continue reading →
  • Korta driftavbrott 26/3 – 6/4 2018 2018-03-21
    Besiktning av nätet har utförts den 16 mars 2018 och godkänts med ett undantag för Fiberbolaget. De skall mäta längd på fibrerna och det görs från noderna genom att koppla ur förbindelserna en och en och mäta fiberkabeln med ett instrument. Det är tyvärr det enda tillvägagångssättet och nödvändigt att utföra.

    Detta innebär att varje medlem kommer få ett avbrott på någon minut dagtid under perioden 26 mars till 6 april. Vi beklagar eventuella problem som kan uppstå på grund av detta. Medlemmar med företagsabonnemang kommer att kontaktas separat.

    Fyra andra felnoteringar finns i besiktningsprotokollet och kommer behandlas framöver av styrelsen. Dock inget som kommer påverka driften av nätet. (Städning i nodhus, defekt skåp mm)

     

    Continue reading →
  • Snart lagning av grävskadan vid Fritsla Kyrka 2018-01-17

    Grävskadan var allvarlig och vissa fibrer är av medan andra höll. Vi har gjort de förberedelser som behövdes innan lagning kan ske. Lagningen innebär att kapa både hela och trasiga linjer för att byta ut den trasiga kabeln, blåsa i en ny och svetsa om. Det är ett ganska komplicerat och kritiskt moment som kräver noggrann förberedelse för att minimera nertid.
    Lagning kommer ske i närtid, dock inget datum bestämt. Under lagningen kommer störningar, korta eller längre avbrott att förekomma för de som inte redan har avbrott.
    Det är ett mycket begränsat antal abonnenter som har haft avbrott, dessa kan kontakta info@haggadalensfiber.se för reglering av fakturan.

    Tillägg 19 jan:

    Reparationsdatum fastställt. 29 Januari mellan kl 08.00 – 16.00 Under denna tid kan störningar förekomma i nätet.

     

    Continue reading →
  • Grävskada igen, vid Fritsla Kyrka 2017-11-22
    Den 16 november grävdes en grop bredvid vårt distributionsskåp vid kyrkan och flera kablar skadades. Några fibrer är helt av medan andra höll men har troligen stressfrakturer.

    Som det ser ut är det bara vissa abonnenter på Kyrkliden som drabbats av avbrott i tjänst. Enligt Netatonce blev det ett kortare avbrott i hela nätet innan trafiken tog en annan väg runt skadan, den 16:e runt 17:30 – 17.40.

    Skadan är anmäld för reparation men det finns idag inget datum för när det kan repareras.

     

    Continue reading →
  • Driftstörning / Avbrott 2017-09-13

    Från http://www.netatonce.se/driftinfo

    Driftstörning Häggodalen
    Arbetet påbörjades: 2017-09-13 10:32
    Arbetet beräknas klart:
    Påverkad tjänst: Internet/tv/telefoni
    Information: Vi har just nu en driftstörning i Häggodalensfiberförening. Tekniker påväg för felsökning.

    Uppdatering 10:56: Tekniker misstänker avgrävd kabel

    Uppdatering 12.30:
    Avgrävning hittad. Vi försöker laga temporärt för att få igång nätförbindelse under eftermiddagen. Fiberkablarna kan vara mer skadade än själva brottytan och då kommer inte temporära skarven att fungera. Vi håller tummarna.
    Kabeln skall lagas ordentligt senare.
     Uppdatering 15.10:
    Kabeln är nu temporärt skarvad och vi har förbindelse med omvärlden igen!
    Continue reading →
  • Utbytesboxar och fakturor 2017-09-10
    Netatonce har problem med att få tillbaka felanmälda trasiga routrar när de skickar ut nya ersättningsroutrar.

    Netatonce meddelar:

    Gällande rutiner för utbyte av utrustning är sedan 3 veckor tillbaka (1 sept) följande:
    1. Vi skickar ny utrustning innehållandes ett informationsdokument och en fraktsedel för retur av den gamla utrustningen.
    2. Om den gamla utrustningen inte inkommit till oss inom 3 veckor fakturerar vi kunden för den nya utrustningen.
    3. Om utrustningen inkommer efter att denna faktura skapats, så krediteras denna faktura.
    Observera att om kunden själv förstört sin utrustning kommer den nya utrustningen att faktureras oavsett.

    Har du problem med din router skall du alltid anmäla detta till Netatonce, som äger routern. De kan hjälpa dig att få igång den, eller skicka ut en ny om den inte går att laga över telefon.

    Om du inte har Gruppanslutningsavtalet har du fått köpa boxen kontant eller på avbetalning. Om den går sönder blir det ett garantiärende mot Netatonce.

     

    Continue reading →
  • Dåliga boxar – ett internationellt problem! 2017-08-19
    Intressant helgläsning för de av er som tycker Sappa är värdelösa och Netatonce värsta leverantören som finns.
    Alla kan råka ut för problem, hur det hanteras beror på kundtjänsten. Jag brukar säga att man ska välja tjänsteleverantör efter hur bra deras kundtjänst är.
    Nedan en länk till en diskussion som inte handlar någonting om vare sig Sappa eller Netatonce, men ger en bild av hur marknaden i Sverige ser ut idag, främst avseende IPTV.
     
     
    Varför är många ”boxar” så dåliga då? Jo, det är vårt egna fel! Vi vill inte betala 5-6000 för en fantastiskt bra box som är snabb och aldrig hänger sig. Helst ska den vara gratis (inget är gratis- man betalar på något sätt) eller kosta ett par 100-lappar som mest. Sedan ska den kunna ”allt”, för vi vill ju inte ha flera boxar, de är fula! Det är en helt omöjlig ekvation som boxtillverkarna tyvärr försöker lösa ändå. Med katastrofalt resultat…
     
    Det här är inget försvarstal utan jag vill bara delge insikten att alla slåss med samma problem. Sedan är det också så, att de som har problem gärna skriver och klagar, medan den stora massan, som inte har problem, inte skriver någonting, för de vet ju inte om att någon annan har problem. De tittar på TV istället för att hänga på forum för TV-problem!
     
    God helg!
    Continue reading →
  • Planerat avbrott natt/morgon 8 aug 2017-08-06

    Från Netatonce driftinfo:

    Planjobb Göteborg/Borås

    Arbetet påbörjades: 2017-08-08 00:00

    Arbetet beräknas klart: 2017-08-08 04:00

    Påverkad tjänst: Internet, TV och telefoni

    Information:Det kommer att utföras kabelarbete/kabelskarvning på grund av stationsförändringar.

    Tjänster som kommer att påverkas i samband med planjobbet är TV, internet och telefoni.

    Alla våra kunder som har TV via oss kommer att påverkas under arbetet.

    För kunder i och i närheten av Borås, Jönköping och Värnamo påverkas även internet och telefoni.

    Continue reading →